زمان جاری : پنجشنبه 14 تیر 1403 - 9:16 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


سلام مهمان گرامي؛
مهمان گرامي، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد


آیا میدانید؟ ایا میدانید :






تعداد بازدید 435
نویسنده پیام
agahidan آفلاین



ارسال‌ها : 5
عضویت: 4 /5 /1391
محل زندگی: اردبیل
سن: 19
شناسه یاهو: agahidan
جنجالي ترين پرونده هاي دوپينگ در المپيك

جنجالي ترين پرونده هاي دوپينگ در المپيك

رسيدن به مدال المپيكي سقف آرزوي هر ورزشكار است مسابقاتي كه شايد هر ورزشكار در طول دوران قهرماني خود نهايتا 2 يا 3 بار فرصت حضور در آن را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران ، همين فرصت محدود باعث مي شود تا ورزشكاران راه يافته به اين مسابقات نهايت تلاش خود را براي موفقيت كافي ندانند و رقابت نابرابر را براي رسيدن به اين هدف انتخاب كرده و مواد نيرو زا را چاشني كار خود مي كنند تا بلكه براي خود نام و آوازه اي كسب كنند.

اتفاقي كه در اكثر مواقع به شكل معكوس براي آنها افتاد و اين "انگ" دوپينگ بودن است كه باعث مي شود نام آنها در تاريخ ورزش ثبت نشود.

در اين گزارش نگاهي خواهيم داشت به برخي از مهم ترين اتفاقات با موضوع دوپينگ كه المپيك را تحت تاثير خود قرار داد.

** اولين دوپينگي المپيك ، مدال هم تيمي ها را هم پس داد

هانس گونار ليجينوال، ورزشكار سوئدي به نوعي اولين دوپينگي پس از تشكيل كميته بين المللي دوپينگ در سال 1967 ميلادي بود او كه در در رشته 5 گانه دوندگي در شرايط سخت ، سواركاري تيراندازي ،شنا و شمشيربازي ، فعاليت داشت.

در المپيك سال 1964 در شهر توكيو به مقام سوم دست پيدا كرد سال 1968 و در جريان بازيهاي المپيك در مكزيكوسيتي اين ورزشكار به همراه تيم سوئد در رشته 5 گانه شركت كرد و با وجود اين كه اعضاي اين تيم موفق شدند تا در اين 5 رشته مدال هاي مختلفي را كسب كنند اما در نهايت مدال هاي تمام اعضاي اين تيم پس گرفته شد در آمايش به عمل آمده از "ليجنوال" مشخص شد كه وي الكل مصرف كرده است اين مساله براي خودش علاوه بر از دست دادن مواد محروميت را در پي داشت و باعث شد سايرين هم مدال هايشان را از دست بدهند.

** المپيك 1988 / هميشه مشكوك بودي

بن جانسون دونده سياه پوست كانادايي كه متولد كشور جامائيكاست يكي از مواد مشهور دوپينگ است اين ورزشكار در دهه 80 ميلادي در تيم ملي دو وميداني كانادا عضو بود و در بازيهاي المپيك 1984 موفق شد يك مدال برنز در رقابت 4 در 100متري انفرادي و همچنين مسابقات تيمي كسب كند .

وي در فاصله اين بازيها تا المپيك 1988 توانست ركوردهاي بسياري را در ورزش دووميداني ثبت كند.

او در اين سال ها رقابت شديدي با "كارل لوسيس " دونده آمريكايي داشت و لويس به نوعي به دوپينگ كردن وي مشكوك بود.

در مسابقات المپيك 1988 لوسيس در 100 متر اول مقام اول را كسب كرد اما نهايتا اين جانسون بود كه مدال طلا را به دست آورد.

اما ماده ممنوعه stanozdd در نمونه جانسون كشف شد و ضمن پس گرفتن مدال او را از ورزش محروم كردند وي در سال 1991 ميلادي دوباره به ورزش بازگشت اما مجددا به دليل دوپينگ محروم شد.

**المپيك 2000 سيدني / همه بدانيد همسر من يك دوپينگي است

ماريان جونز زن دونده آمريكايي يكي ديگر از موارد معروف دوپينگ در مسابقات المپيك است.

او از ابتداي دهه 90 در سنين جواني در مسابقات مختلفي در سطح مدارس و دانشگاه هاي آمريكا شركت مي كرد.

سپس در طول سال هاي بعد در مسابقات جهاني شركت کرد كه توانست درمسابقاتي در اسپانيا و كره جنوبي مدال طلا و نقره را كسب كند.

اما در سال 2000 و در جريان المپيك سيدني او سقوط كرد در اين زمان بود كه همسر وي "سي جي هانتر" كه يك پرتاب گر وزنه است اعتراف كرد كه ماريان و خود او در جريان بازيهاي 2000 از ماده ممنوعه steroids استفاده مي كردند.

اين مساله باعث شد تمام مدال هايش ضبط شده و محروم شوند، جونز بعد از اين ماجرا ديگر به ميادين ورزشي بازنگشت همچنين در سال 2000 كميته بين المللي المپيك تيم دو وميداني 4 در 4000 متر امدادي آمريكا را به دليل دوپينگ كه مدال طلا در بازيهاي المپيك 2000 سيدني محروم كرد اين تصميم بعد از اعتراف آنتونيوپتيگر و به دوپينگ و موافقت با پس دادن مدالش گرفته شد.

**المپيك 2004 آتن / با موتور سوار تصادف كردم، نمونه نمي دهم

كاترينا تانو دونده يوناني كه در بازيهاي المپيك 2000 سيدني در ماده دوي 100 متر زنان موفق به كسب مدال نقره شده بود در بازيهاي المپيك 2004 آتن با طفره از انجام آزمايش دوپينگ به همراه هم تيمي اش كوستاس كنتريس سر و صداي زيادي را در اين بازيهاي به راه انداختند.

اين دو دونده يوناني قبل از مراسم افتتاحيه بازيهاي المپيك 2004 آتن به بهانه تصادف با موتور سيكلت از انجام آزمايش دوپينگ طفره رفتند و پس از شركت در اين بازيهاي انصراف دادند.

كميته بين المللي المپيك در آن زمان آنها را مجازات نكرد اما بعد از حكم دوسال محروميت نشان را از شركت در مسابقات بين المللي دو وميداني صادر كرد.

كانون در آن مسابقات المپيك سيدني بعد از ماريون جونز دوم شد اما در سال 2008 جونز به دوپينگ در آن زمن اعتراف كرد و از 5 مدال خود در بازيهاي المپيك 2000 سيدني محروم شد.

**المپيك 2008 / جولانگاه دوپينگ

پيش از بازيهاي المپيك پكن ماريون جونز قهرمان سابق بازيهاي المپيك به دليل دروغ گفتن در مورد استفاده از استروتيدها به 6 ماه زندان محكوم شد اين دونده آمريكايي 3 مدلا طلا و 2 مدال برنز خود در بازيهاي المپيك 2000 سيدني را هم مجبور شد پس بدهد.

جاستين گاتلين ديگر دونده تيم ملي آمريكا و قهرمان دوي 100 متر بازيهاي المپيك سيدني كه در حال سپري كردن چهار سال محروميت خود به دليل استفاده از استروتيدها بود نيز المپيك پكن را از دست داد.

همچنين در اين سال فدراسيون بين المللي وزنه برداري 11 وزنه بردار يوناني را به خاطر مثبت بودن آزمايش دوپينگ شان در خارج از مسابقات دو سال محروم كرد.

پيش از اين وزنه برداران كشورمان هم كه دسته جمعي مواد نيروزا را به بدن زده بودند محروم شده بودند تا يونان دومين كشوري باشد كه پيش از المپيك پكن با محروميت دست جمعي مواجه مي شود.

فدراسيون جهاني وزنه برداري همچنين سهميه وزنه برداران يونان در بازيهاي المپيك 2008 پكن را از 5 مرد و 3 زن به 3 مرد و يك زن كاهش داد.

نتيجه آزمايش وزنه برداران مرد و زن بلغارستان هم پيش از اعزام به اين تيم به المپيك مثبت انجام شد.

تيم هاي بلغارستان بعد از مثبت اعلام شدن نتيجه آزمايش نمونه اول 11 وزنه بردار اين كشور به خاطر استفاده از مواد غير مجاز از شركت در بازيهاي المپيك انصراف دادند تا مشخص شود دوپينگ در وزنه برداري بلغارستان عادت ديرينه اي بود.


جمعه 13 مرداد 1391 - 17:10
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
پرش به انجمن :


تماس با ما | جنجالي ترين پرونده هاي دوپينگ در المپيك | بازگشت به بالا | پیوند سایتی RSS